Ga je voor een e-bike met middenmotor, voorwielmotor of achterwielmotor?

13 December 2022 | Jacolien | 101 keer bekeken

Je weet vast wel hoe lekker en comfortabel een e-bike fietst. Dat komt door het kloppende hart van elke elektrische fiets: de motor. Deze motor bestaat in drie verschillende varianten: de bekende middenmotor, de voorwielmotor en de achterwielmotor. De motor van je e-bike bepaalt de manier en mate van trapondersteuning. Of anders gezegd, hoe soepel je over het asfalt fietst. Welke motor past het beste bij je? Wat is precies het verschil tussen de middenmotor, voorwielmotor en de achterwielmotor? Op welke specificaties let je bij de aankoop van een e-bike? Dit artikel geeft je antwoord op deze vragen.

De middenmotor: krachtige en natuurlijke trapondersteuning

De meest populaire en ook meest gebruikte motor op e-bikes is de middenmotor. Het woord zegt het al. Deze motor bevindt zich in het midden van de elektrische fiets, naast de trapas. Omdat de middenmotor lekker compact is, zit deze mooi verwerkt in het frame.

De meeste e-bikes hebben een middenmotor van Bosch, bijvoorbeeld de Bosch Active Line Plus en Bosch Performance Line CX. Deze motoren leveren goede prestaties en kennen nauwelijks problemen of defecten.

Elektrische hybride fiets Flyer GoTour6

Met de middenmotor beleef je een fietsrit op de meest natuurlijke manier. Het is alsof je benen net wat meer kracht hebben. De krachtsensor in de motor checkt hoeveel kracht je zet en bepaalt vervolgens de mate van ondersteuning. Meer uitleg over de sensor volgt verderop in deze tekst.

In tegenstelling tot de andere twee varianten, drijft de middenmotor de pedalen aan in plaats van het wiel. Hierbij is het koppel een manier om de kracht van de motor uit te drukken. Hieruit maak je op hoe snel je optrekt en hoe makkelijk je fietst in hoog en laag tempo. Kijk dus naar het koppel (uitgedrukt in newtonmeter) als je de kracht van motoren wil vergelijken. Verderop in dit artikel lees je meer over het koppel.

De voorwielmotor: weinig inspanning, veel resultaat

De voorwielmotor zit doorgaans op de goedkoopste e-bikes. Dit type motor steekt minder complex in elkaar dan een middenmotor. Zodra het wiel draait, gaat de motor zijn werk doen. Vaak wel met een beetje vertraging op de lijn. 

Ook de voorwielmotor is gekoppeld aan een sensor. Je krijgt trapondersteuning als het wiel draait. Zet je de fiets op maximale ondersteuning? Dan krijg je dat ook. Ongeacht of je zelf veel kracht levert, of niet. In de praktijk hoef je dan vaak weinig te trappen. Fietskoeriers maken graag gebruik van dit gemak. Je ziet ze vast wel eens tussen het verkeer door schieten.

De voorwielmotor is wat minder krachtig dan de middenmotor. Een e-bike met voorwielmotor is daarom het meest geschikt voor kortere afstanden, op vlakke wegen. Zoals een boodschap, (dagelijks) gebruik in de stad of een ritje naar je tante die een dorp verderop woont. De voorwielmotor is dus niet zo geschikt voor hellingen of andere zware uitdagingen.

De achterwielmotor, voor specifiek gebruik

Op straat zien we weinig elektrische fietsen met een achterwielmotor. Waarom? Als je de achterwielmotor te intensief gebruikt, wordt deze te heet en schakelt hij uit. Niet ideaal natuurlijk. Op sommige hippe e-bikes, speed pedelecs en elektrische bakfietsen vind je de achterwielmotor wel terug. Dit omdat het gebruik van deze fietsen aansluit bij deze motor. Bijvoorbeeld voor het fietsen door de stad. Hoewel dit voor jou als fietser misschien wat uitdagend kan zijn, is rijden door de stad voor je motor lekker rustig. 

Let op deze motorspecificaties bij aankoop van je e-bike

Dat de positie van de motor (in het midden, voor of achter) belangrijk is, weet je inmiddels. Toch zijn er nog meer belangrijke punten om op te letten als je een e-bike met geschikte motor zoekt. 

Man op elektrische fiets Trek Verve+

De sensor

Je e-bike bepaalt de mate van trapondersteuning aan de hand van een sensor. Dit zijn de belangrijkste: de krachtsensor en de rotatiesensor. De krachtsensor reageert op de trapkracht. Als je harder trapt, ondersteunt de motor ook meer. De rotatiesensor reageert juist op beweging. Zodra de pedalen draaien, krijg je ondersteuning. De meeste fietsen met een middenmotor hebben een krachtsensor. En de meeste fietsen met een voorwielmotor hebben een rotatiesensor.

Het koppel

Met het koppel wordt de kracht die de motor levert uitgedrukt in Nm (newtonmeter). Hoe hoger dit Nm-getal is, des te meer trapondersteuning je krijgt met een laag traptempo. Neem 40 Nm, deze kracht is het meest geschikt voor stadsgebruik, of bij vlakke wegen. Met 85 Nm heb je meer kracht en beklim je met gemak een steile heuvel of helling. Dus hoe hoger het koppel, des te makkelijker en sneller fiets je weg. Ook zijn steile stukken minder inspannend. Let wel op: hoe meer trapondersteuning je krijgt, des te sneller loopt de accu leeg. 

Het geluid

Je denkt hier misschien niet gelijk aan bij de aankoop van een nieuwe elektrische fiets. Maar vooral als je veel fietst, is het beter om je niet te storen aan het geluid van je e-bike motor. De ene motor is stiller dan de andere. Let hierop bij je zoektocht naar een elektrische fiets.

Het merk

Elke e-bike is voorzien van een bepaald merk en type motor. Dit staat doorgaans in de beschrijving van een fiets duidelijk aangegeven. Zo heb je veel elektrische fietsen met een motor van Bosch of met een motor van Shimano. Laat je hierover goed informeren. 

Zelf ervaren welke e-bike en type motor het beste bij je past? 

Plan een proefrit en voel het verschil. Kom je er niet helemaal uit? De JUIZZ-adviseurs leggen je graag alles uit over de verschillende typen, de belangrijke specificaties en verschillende merken van de motoren.