Naafversnelling of derailleur? Ontdek je voorkeur

7 July 2023 | Jacolien | 780 keer bekeken

Nieuwe fiets nodig? Grote kans dat je vooraf online al wat dingen uitzoekt. Er is zoveel keus. Ga je bijvoorbeeld voor een fiets met naafversnelling of kies je een derailleur? In deze blog lees je hoe beide systemen werken en wat de voor- en nadelen zijn. Ook maak je kennis met de versnellingssystemen van Shimano, Enviolo, Rohloff en Pinion. Duik in de wereld van fietsversnellingen en ontdek welk systeem het beste bij je past. 

Wat is een naafversnelling?

Een naafversnelling zit mooi ingebouwd in de naaf (het midden) van het achterwiel. Vandaar natuurlijk ook de naam. Het is een gesloten systeem met binnenin verschillende tandwielen. Als je schakelt, veranderen de tandwielen van plek. Zo fiets je met een kleine handbeweging in een hogere of lagere versnelling. Je kan niet gelijk meerdere versnellingen doorschakelen, dit gaat altijd in stapjes van 1 versnelling.

NaafVSderailleur_naaf_sparta_drule.jpg

Een gemiddelde e-bike met naafversnelling heeft 3, 5, 7 of 8 versnellingen. Dit kan oplopen tot 14 bij de bekende Rohloff versnellingsnaaf. Heb je een traploze naafversnelling? Dan heb je geen vaste schakelstappen, maar oneindig veel versnellingen. Zo fiets je altijd precies in de gewenste versnelling. 

Voordelen naafversnelling

  • Een naafversnelling is onderhoudsvriendelijk. Door het gesloten systeem kan er moeilijk vuil bij komen. Dit betekent weinig onderhoud en weinig slijtage.
  • Schakelen werkt eenvoudig en kan vanuit stilstand. Ideaal bij verkeerslichten of als je onverwacht stilstaat en weer wegrijdt.
  • Naafversnelling is te combineren met een belt (aandrijfriem). De voordelen? Een belt is erg stil, onderhoudsvriendelijk en duurzaam. 

Nadelen naafversnelling

  • De kosten van aanschaf liggen hoger. Een e-bike met naafversnelling is doorgaans duurder dan een vergelijkbare e-bike met een derailleur. En als er iets niet goed is, is het onderhoud veelal kostbaarder omdat het een gesloten systeem is.
  • Een e-bike met naafversnelling weegt meer dan dezelfde e-bike met een derailleur.
  • E-bikes zonder Enviolo of Rohloff versnellingsnaaf hebben doorgaans een beperkt aantal versnellingen. Hierdoor fiets je mogelijk niet altijd in de gewenste versnelling. 

Wat is een derailleur?

Door naar de derailleur. Dit traditionele fietsversnellingssysteem werkt met kettingbladen en tandwielen. De tandwielen zitten aan de buitenkant van de achternaaf. Bij het schakelen verplaatst de derailleur de ketting trapsgewijs van het ene naar het andere tandwiel. Dit gaat vaak in kleine stapjes, waardoor het schakelen heel natuurlijk aanvoelt.

NaafVSderailleur_derailleur_kalkhoff.jpg

Bij sommige e-bikes heb je ook bij de trapas meerdere tandwielen, samen met een voorderailleur. Heb je dit op je fiets? Dan zit rechts én links op je stuur een schakelsysteem. Rechts om je achterderailleur te bedienen en links voor je voorderailleur. Zo combineer je de tandwielen en kies je elke gewenste versnelling. 

Voordelen derailleur

  • Een fiets met derailleur schakelt en rijdt erg licht. Ook weegt het systeem van een derailleur minder dan van een naafversnelling.
  • Bij een derailleur is een groot aantal versnellingen mogelijk, dit loopt gerust op tot 30 versnellingen. Fiets je door de bergen, heb je enorme tegenwind of leg je lange afstanden af? Door het grote aantal versnellingen trotseer je elke uitdaging.

Nadelen derailleur

  • De stalen ketting heeft geen of geen gesloten kast. Hierdoor komt er sneller vuil in en slijten de tandwielen en ketting sneller.
  • Een ketting heeft regelmatig onderhoud nodig. Denk aan schoonmaken, smeren en afstellen. Het scheelt overigens wel dat je er door het open systeem makkelijk bij kan.
  • Het is niet mogelijk om te schakelen in stilstand.

Naafversnelling versus derailleur, wat is beter? 

Naaf of derailleur? Dat hangt helemaal af van je persoonlijke voorkeur en waarvoor je de e-bike gebruikt. Fiets je vaak kortere afstanden en wil je graag weinig onderhoud? Dan is de naafversnelling waarschijnlijk een perfect versnellingssysteem voor je. Ben je juist een sportieve fietser, maak je graag snelheid en heb je veel hoogteverschil onderweg? Dan past een derailleur wellicht beter bij je. Bekijk in onderstaand tabel de belangrijkste verschillen tussen naafversnelling en derailleurversnelling.

 NaafversnellingDerailleurversnelling
SchakelenSoepelExtreem soepel
OnderhoudsgemakHoogLaag
GewichtWat zwaarderLichter
VersnellingsbereikBeperktGroot
Schakelen in stilstandJaNee
PrijsWat duurderVoordeliger

Maak kennis met Shimano, Enviolo Rohloff en Pinion 

Bij je zoektocht naar de fiets met het best passende versnellingssysteem ben je deze 4 merken vast tegengekomen:

Shimano, het populaire Japanse merk voor naaf- en derailleurversnellingen. Deze versnellingen zijn kwalitatief erg goed en lekker onderhoudsarm. Bekende naafversnellingssystemen zijn de Shimano Nexus en Alfine. Shimano Deore en Alivio zijn vaak toegepaste derailleursystemen.

Enviolo, de traploze naafversnelling waarmee je de fiets in elke gewenste versnelling zet. Dit doe je door aan de draaiknop bij het handvat te draaien. Je hebt dus oneindig veel versnellingen en bent niet meer afhankelijk van vaste versnellingen tijdens het schakelen.

Rohloff, het Duitse merk dat als eerste 14 naafversnellingen in het achterwiel wist te bouwen. Door het hogere aantal versnellingen en het geavanceerde systeem is de Rohloff-naaf een van de duurdere op de markt.

Pinion is de versnellingsbak tussen de pedalen van een fiets. Pinion gaat tot 18 versnellingen, zodat je nog lichter en zwaarder kan trappen dan met een Rohloff-naaf. Pinion valt niet onder de naafversnellingen en ook niet onder de derailleur. Omdat de Pinion heel anders werkt dan elk ander versnellingssysteem, moet het frame van fietsen hierop aangepast worden. 

Welk type fietsversnelling past het beste bij je?

Kom langs bij JUIZZ en maak een proefrit op verschillende fietsen. De JUIZZ-adviseurs vertellen je graag alles over de versnellingssystemen en andere belangrijke onderdelen. Zo weet je zeker dat je straks zorgeloos op pad kan en makkelijk schakelt onderweg.

Bekijk alle e-bikesMeer e-bike blogs