Algemene voorwaarden Bovag Tweewielerbedrijven koop / reperatie & onderhoud
ALGEMEEN
Deze Algemene Voorwaarden gelden met ingang van 1 mei 2018. Deze Algemene
Voorwaarden zijn tot stand gekomen in overleg met de Consumentenbond en de
ANWB in het kader van de SER Coördinatiegroep Zelfreguleringoverleg
(CZ).
DEFINITIES
In deze algemene voorwaarden betekent:
- tweewieler: alle soorten (elektrische) fietsen, snorfietsen, bromfietsen, motorfietsen (waaronder motorscooter) en scooters (waaronder bromscooter), al dan niet met zijspan;
- de in te kopen tweewieler: de tweewieler die als deel van de overeenkomst door de consument aan de ondernemer wordt verkocht, ook wel inruil- (brom of snor)fiets/ scooter/motorfiets genoemd;
- de overeenkomst: de overeenkomst van koop en verkoop van een nieuwe of gebruikte tweewieler, onderdelen of accessoires;
- de ondernemer: natuurlijke of rechtspersoon die als lid van BOVAG Fietsbedrijven/ Gemotoriseerde Tweewielerbedrijven een overeenkomst sluit betreffende een nieuwe of gebruikte tweewieler, onderdelen of accessoires, of degene die met betrekking tot een tweewieler, onderdelen of accessoires een opdracht van een consument uitvoert of laat uitvoeren;
- de consument: natuurlijke persoon die handelt voor doeleinden die buiten zijn bedrijfs- of beroepsactiviteit vallen en die een koopovereenkomst of opdracht aangaat met betrekking tot een nieuwe of gebruikte tweewieler, onderdelen of accessoires;
- de opdracht: de met de consument gesloten overeenkomst tot het verrichten van werkzaamheden zoals montage-, demontage-, reparatie- of onderhoudswerkzaamheden, vrijwillige of wettelijke keuringen, schadetaxaties of noodreparaties zijnde tijdelijke oplossingen in plaats van een traditionele meer permanente manier om een defect te verhelpen. Noodreparaties zijn bedoeld om de consument weer op weg te helpen;
- niet-vermijdbare kosten: alle kosten die niet optioneel zijn voor de consument en die noodzakelijk zijn om met de gekochte tweewieler weg te rijden. Deze kosten moeten in de aangeduide prijs van zowel de nieuwe, als de gebruikte tweewieler zijn opgenomen. In de praktijk betekent dit dat bij elke nieuwe tweewieler in ieder geval de btw, de recycling bijdrage, de kosten van een nul-beurt, de transportkosten naar de dealer al in de aangeduide prijs zitten verwerkt. Bij nieuwe gekentekende tweewielers zitten daarnaast ook nog de leges en de kosten van het kenteken al in de aangeduide prijs verwerkt en bij een nieuwe motorfiets is de prijs eveneens inclusief bpm;
- vermijdbare kosten: optionele, aanvullende overeengekomen kosten voor de consument. Deze kosten hoeven niet automatisch in de aangeduide prijs van de tweewieler te zijn opgenomen, zoals extra gekochte accessoires of onderdelen;
- schriftelijk: in geschrift of elektronisch
- de garantie:
- de garantie die door de fabrikant, importeur of ondernemer op die tweewielers, onderdelen en accessoires wordt gegeven;
- de garantie die is beschreven in het BOVAG Garantiebewijs voor een gebruikte motorfiets/scooter/bromfiets/snorfiets of het BOVAG Garantiebewijs voor een gebruikte fiets dat door de ondernemer kan worden verstrekt;
- op werkzaamheden: de BOVAG-reparatie- en onderhoudsgarantie.
Artikel 1 - Toepasselijkheid
Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten en
opdrachten die tussen de ondernemer en de consument worden gesloten.
KOOP
Artikel 2 - Het aanbod
1. De ondernemer doet mondeling of schriftelijk een aanbod. Het aanbod gaat
vergezeld van de algemene voorwaarden.
2. Dit aanbod geeft een volledige en nauwkeurige omschrijving van de
aanbieding, dus de prijs en de rechten en de verplichtingen van de
consument en de ondernemer. De omschrijving van het aanbod is voldoende
gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de consument
mogelijk te maken.
3. In het aanbod staat de prijs van de aangeboden tweewieler, het
aangeboden onderdeel, of de aangeboden accessoire. De prijs van een
aangeboden tweewieler is inclusief de niet-vermijdbare kosten.
4. Als de ondernemer gebruik maakt van afbeeldingen van de tweewieler,
onderdeel of accessoire dan zijn deze waarheidsgetrouw.
5. Kennelijke vergissingen in het aanbod binden de ondernemer niet.
6. De consument moet aanvaarden binnen de door de ondernemer gestelde
termijn. Is er geen termijn gegeven dan moet de consument direct
aanvaarden.
Artikel 3 - De overeenkomst
De ondernemer legt de overeenkomst schriftelijk vast en geeft de consument
hier een kopie van.
Artikel 4 - De inhoud van de overeenkomst
1. In de schriftelijk vastgelegde overeenkomst staat in ieder geval:
- de identiteit van de ondernemer zoals handelsnaam, vestigingsadres, telefoonnummer en e-mailadres;
- de omschrijving van de tweewieler, onderdelen of accessoires
- de prijs en de omschrijving van de in te kopen tweewieler inclusief onderdelen of accessoires;
- de prijs van de tweewieler inclusief accessoires op het moment van de koop. De prijs is inclusief de niet-vermijdbare kosten. De overeenkomst geeft aan of het een vaste of een niet-vaste prijs is; of:
- de prijs van een los gekocht onderdeel of accessoire;
- de bij de koop van een tweewieler wel-vermijdbare kosten;
- de verwijzing naar de garantiebepalingen waarbij de ondernemer of een derde zoals de fabrikant of importeur als garantiegever optreedt. Er wordt inzage gegeven in de garantiebepalingen van deze derde;
- de wijze van betaling;
-
de leveringsdatum en of dit een vermoedelijke of vaste datum is.
Als er geen leveringsdatum is afgesproken, wordt de tweewieler,
onderdeel of accessoire in ieder geval binnen dertig dagen na het
sluiten van de overeenkomst afgeleverd.
2. Ondernemer vermeldt in de koopovereenkomst voor een nieuwe elektrische fiets:
- een redelijke indicatie van de vervangingskosten van de accu ten tijde van de koop
- en een redelijke indicatie van de levensduur en actieradius van de accu ten tijde van de koop.
De daadwerkelijke levensduur en actieradius van een elektrische fiets is afhankelijk van factoren zoals gewicht berijder, windsterkte, bandenspanning en het steeds tijdig en correct opladen van de accu. Met het ouder worden van de accu neemt deze actieradius merkbaar af.
Artikel 5 - Prijswijzigingen
1. Als er sprake is van een vaste prijs, dan kan de ondernemer de prijs
niet verhogen nadat de overeenkomst tot stand is gekomen, tenzij er sprake
is van een wijziging in een heffing door de overheid, in ieder geval wordt
hiermee een gewijzigde belasting of accijns bedoeld.
2. Als er uit de overeenkomst zelf blijkt dat er sprake is van een
niet-vast overeengekomen prijs, dan kan de ondernemer de prijs wijzigen op
grond van een wijziging in: een heffing door de overheid, fabrieksprijzen,
importeursprijzen of valutakoersen. De ondernemer brengt de consument zo
snel mogelijk op de hoogte van een prijswijziging en de reden hiervan. Bij
een prijsstijging kan de consument de overeenkomst binnen tien dagen
ontbinden, tenzij de prijsstijging het gevolg is van een wijziging in een
heffing van de overheid.
3. Als een ondernemer heeft aangegeven dat de prijs niet vast is, dan moet
hij ook wijzigingen in het voordeel van de consument doorberekenen in de
prijs.
4. Indien de ondernemer in gebreke is gesteld op grond van artikel 7, maar
de gestelde termijn nog niet is verstreken, dan mag alleen een
prijsstijging op grond van een wijziging in een heffing door de overheid
worden doorberekend.
5. Zodra de ondernemer in verzuim is dan mag geen enkele prijsverhoging
worden doorberekend.
Artikel 6 - Het risico voor de tweewieler
1. Gaat de gekochte tweewieler kapot of verloren voordat de tweewieler aan
de consument is geleverd, dan komt dit voor rekening en risico van de
ondernemer.
2. Gaat de in te kopen tweewieler kapot of verloren voordat de
inruil-tweewieler aan de ondernemer is geleverd dan komt dit voor rekening
en risico van de consument.
Artikel 7 - Levering en verzuim
1. Bij een vaste leveringsdatum is de ondernemer in verzuim zodra die datum
is verstreken.
2. Bij een vermoedelijke leveringstermijn moet de consument de ondernemer
eerst schriftelijk in gebreke stellen (aanmanen). Dit betekent dat de
ondernemer vanaf de ingebrekestelling nog een termijn van drie weken krijgt
om af te leveren. Als de ondernemer de tweewieler, onderdeel of accessoire
na het verstrijken van deze termijn nog niet heeft afgeleverd, dan is de
ondernemer in verzuim.
3. In deze gevallen is geen ingebrekestelling door de consument nodig:
- als ondernemer heeft laten weten niet te gaan leveren;
- als aflevering voor de afgesproken leveringsdatum essentieel is, gelet op de omstandigheden bij het sluiten van de overeenkomst, bijvoorbeeld omdat de consument dit heeft laten weten of omdat de tweewieler, onderdeel of accessoire nodig is voor een speciale gelegenheid.
Artikel 8 - Gevolgen van verzuim
1. Als de ondernemer in verzuim is op grond van artikel 7 dan mag de
consument de overeenkomst ontbinden.
2. Verder kan de consument vergoeding vragen van zijn schade, tenzij de
ondernemer een beroep kan doen op overmacht.
Artikel 9 - Annuleren
1. De consument kan de overeenkomst annuleren, ook als de ondernemer niet
in verzuim is.
2. Het annuleren kan tot de gekochte tweewieler, onderdeel of accessoire,
of tot de in te kopen tweewieler is geleverd en het annuleren moet
schriftelijk gebeuren.
3. De consument moet alle schade vanwege het annuleren vergoeden. Deze
schade is vastgesteld op 15% van de totale koopprijs van de tweewieler,
onderdeel of accessoire, tenzij partijen bij het sluiten van de
overeenkomst iets anders hebben afgesproken.
4. De schade moet binnen tien dagen na het annuleren worden betaald. Als de
consument na tien dagen niet heeft betaald, mag de ondernemer de consument
schriftelijk melden dat de consument de overeenkomst alsnog moet nakomen.
De consument kan dan dus geen beroep meer doen op het annuleren.
REPARATIE EN ONDERHOUD
Artikel 10 - Prijsopgave en termijn
1. De opdracht voor werkzaamheden wordt het liefst schriftelijk vastgelegd.
De ondernemer geeft vooraf een prijsopgave en een opleveringsdatum. Deze
prijsopgave en opleveringsdatum is vermoedelijk tenzij de consument en de
reparateur hebben afgesproken dat er sprake is van een vaste prijs of een
vaste afleveringsdatum.
2. Bij een voor een fietsreparatie afgesproken richtprijs van €20,-
of meer, mag een verhoging van deze richtprijs maximaal 10% bedragen.
Anders zal de ondernemer de dreigende kostenstijging met de consument
moeten gaan bespreken. Voor overige tweewielers moet het reparatiebedrag
ten minste €50,- zijn. Is het bij benadering opgegeven
reparatiebedrag hoger dan €150,- dan moet er al bij een dreigende
kostenstijging van 10% contact worden gezocht.
3. De consument mag de opdracht altijd opzeggen. De kosten die de
ondernemer op het moment van het opzeggen al heeft gemaakt en de
werkzaamheden die dan al zijn afgerond, moeten wel worden betaald.
4. De ondernemer meldt het meteen wanneer de werkzaamheden later dreigen te
worden afgerond dan de leveringsdatum. De ondernemer vertelt ook wanneer
het werk wél afgerond zal zijn.
5. Bij overschrijding van een vaste leveringsdatum heeft de consument recht
op een redelijke schadevergoeding, tenzij er sprake is van overmacht van de
ondernemer.
Artikel 11 - De rekening
Van de uitgevoerde werkzaamheden wordt een gespecificeerde rekening
afgegeven.
Artikel 12 - Stallingskosten
1. Als de consument de tweewieler niet binnen twee weken ophaalt nadat hij
bericht heeft ontvangen dat de reparatie klaar is, dan kan de ondernemer
een vergoeding voor stallingkosten in rekening brengen
2. De stallingskosten zijn de kosten die normaal gesproken door de
ondernemer in rekening worden gebracht. Zijn er geen vaste stallingskosten
dan zal de ondernemer een redelijke vergoeding rekenen.
Artikel 13 - Retentierecht
1. De ondernemer kan retentierecht uitoefenen op de tweewieler, onderdeel
of accessoire. Dit betekent dat de ondernemer de tweewieler, onderdeel of
accessoire pas teruggeeft als de consument de rekening voor deze of eerdere
werkzaamheden of andere kosten heeft betaald.
2. De ondernemer kan het retentierecht ook uitoefenen als het geschil over
de werkzaamheden aanhangig is gemaakt bij de Geschillencommissie
Tweewielers genoemd in artikel 22, of bij de rechter, tenzij de consument
voldoende (vervangende) zekerheid heeft gesteld, bijvoorbeeld door een
storting in het depot bij de Geschillencommissie.
Artikel 14 - Vervangen onderdelen
1. Als een consument bij de opdracht vraagt om de oude onderdelen dan
krijgt hij die na het vervangen in zijn bezit.
2. Wanneer er een garantieclaim moet worden afgehandeld tussen de
ondernemer en een garantiegever, zoals een fabrikant of een importeur, dan
kan de ondernemer weigeren de onderdelen af te geven.
3. Als de consument niet, of niet op tijd, om de onderdelen heeft gevraagd,
dan worden de vervangen onderdelen ook eigendom van de ondernemer, zonder
dat de consument een vergoeding hiervoor krijgt.
GARANTIE
Artikel 15 - Garantie op gekochte tweewielers en onderdelen/accessoires
1. Consument heeft -behalve garantie- ook wettelijke rechten, omdat hij als
consument gekocht heeft. Ondernemer staat ervoor in dat het geleverde
product beantwoordt aan de overeenkomst (conformiteit). Ondernemer staat er
bovendien voor in dat het product die eigenschappen bezit die, alle
omstandigheden in aanmerking genomen, voor een normaal gebruik nodig zijn,
alsmede voor een bijzonder gebruik voor zover dat is overeengekomen. Bij
een reparatie op basis van de garantie zoals bedoeld in dit artikel en in
artikel 16 zorgt de ondernemer voor een passende oplossing voor
vervoersproblemen van de consument.
2. Op nieuwe tweewielers en op nieuwe onderdelen geeft de fabrikant of
importeur fabrieksgarantie. Daarnaast heeft een consument nog wel zijn
wettelijke rechten.
3. Op gebruikte tweewielers verleent de ondernemer minimaal zes maanden
BOVAG Garantie, tenzij de consument uitdrukkelijk schriftelijk heeft
verklaard af te zien van BOVAG Garantie. Er moet wel sprake zijn van
bepaalde minimum aankoopbedragen, zie lid 4.
4. Het aankoopbedrag van een gebruikte fiets moet €250,- of meer
bedragen. Het aankoopbedrag van een gebruikte bromfiets, scooter en
snorfiets moet tenminste de helft van de oorspronkelijke catalogusprijs van
deze tweewieler zijn. Het aankoopbedrag van een gebruikte motorfiets moet
tenminste 35% van de oorspronkelijke cataloguswaarde van deze motorfiets
zijn als het aankoopbedrag dan minimaal €3000,- bedraagt.
5. Op los geleverde gebruikte onderdelen wordt nooit BOVAG Garantie
verstrekt. Defecten die zijn ontstaan buiten de Europese Economische Ruimte
(EER) vallen niet onder de garantie op gebruikte tweewielers, tenzij de
consument aantoont dat de defecten niet zijn ontstaan door van de EER
afwijkende omstandigheden, zoals relatief minder goede wegen of brandstof
van een slechtere kwaliteit.
Artikel 16 - BOVAG-reparatie- en onderhoudsgarantie op tweewieler,
onderdeel, accessoire
1. Op grond van de wet rond conformiteit staat de ondernemer ervoor in dat
de door hem verrichte werkzaamheden beantwoorden aan de opdracht en worden
uitgevoerd met goed vakmanschap en met gebruikmaking van deugdelijk
materiaal.
2. De ondernemer garandeert binnen de Europese Economische Ruimte en bij
fietsen/ snorfietsen/scooters/bromfietsen, onderdelen of accessoires
gedurende drie maanden na het afleveren van deze gerepareerde of
onderhouden tweewieler, onderdeel, of accessoire dat de opdrachten goed
zijn uitgevoerd door hem, of dat hij de opdrachten goed heeft laten
uitvoeren en dat hierbij goede materialen zijn gebruikt. Bij motorfietsen,
onderdelen of accessoires garandeert de ondernemer hetzelfde, maar dan
gedurende zes maanden.
3. Er zijn uitzonderingen mogelijk waardoor de garantie niet geldt:
a. Gaat het om (niet bovenmatige) slijtage bv. aan banden of aan
tandwielen, of om defecten vanwege verkeerd onderhoud dat bijvoorbeeld niet
volgens de fabrieksvoorschriften is gedaan dat niet door (of namens
ondernemer) is verricht, dan geldt deze garantie niet.
b. Deze garantie geldt ook niet wanneer de consument zelf materialen,
onderdelen of accessoires heeft meegenomen om te worden gebruikt door de
ondernemer. Deze garantie geldt ook niet als de consument het gebruik van
een bepaald materiaal/ onderdeel/accessoires dat de ondernemer anders niet
zou hebben gebruikt heeft geëist. Wanneer de consument van de
ondernemer bepaalde methodes om werkzaamheden uit te voeren heeft
geëist, geldt de garantie niet, als de door de consument geëiste
uitvoering afwijkt van de methode die de ondernemer anders had willen
volgen. De gevolgen van gebreken of ongeschiktheid van dit soort
onderdelen, materialen, accessoires, of werkmethodes komen dan ook voor
rekening en risico van de consument, tenzij de ondernemer in zijn
deskundigheid of in zijn zorgvuldigheid tekort is geschoten bij het (laten)
uitvoeren van de werkzaamheden.
c. Verzoekt de consument de ondernemer om een noodreparatie aan de
tweewieler, onderdeel of accessoire uit te voeren, dan wordt hierop geen
garantie gegeven.
d. Consument meldt zo spoedig mogelijk na het ontdekken van een probleem,
dat hij problemen ervaart aan de gerepareerde of onderhouden tweewieler,
onderdeel of accessoire. Laat consument dit na, dan zou dit (als dat gelet
op de omstandigheden redelijk is) tot gevolg kunnen hebben dat de consument
niet langer met succes een beroep op garantie kan doen.
e. Wanneer de ondernemer geen kans van de consument krijgt om problemen aan
de door hem gerepareerde of onderhouden tweewieler, onderdelen of
accessoires zelf op te lossen, kan de consument ook geen beroep op garantie
doen. Tenzij de situatie in lid 4 zich voordoet.
f. Wanneer een derde werk aan de door de ondernemer gerepareerde of
onderhouden tweewieler, onderdeel of accessoire uitvoert, kan de consument
- tenzij de situatie uit lid 4 zich voordoet- geen beroep doen op garantie
vanwege deze werkzaamheden. De consument heeft echter wél een beroep
op garantie wanneer werk van een derde niets te maken heeft met het werk
dat de ondernemer al eerder op deze tweewieler, dit onderdeel of accessoire
had uitgevoerd of had laten uitvoeren.
4. Een uitzondering op lid 3 sub e en f kan zich voordoen als er direct
noodzaak tot herstel van de herstelde of onderhouden tweewieler is. De
noodsituatie moet zich dan wel op een locatie voordoen, die niet in de
buurt ligt van het bedrijfspand van de ondernemer. Consument moet deze
noodzaak ook aan kunnen tonen. Dit kan de consument doen met gegevens van
het andere bedrijf of met de kapotte tweewieleronderdelen. Wordt binnen de
landsgrenzen van Nederland door een ander bedrijf hersteld, dan moet dit
bedrijf lid zijn van BOVAG, tenzij er geen BOVAG lid in de buurt is en
consument en ondernemer hebben afgesproken dat deze eis kon worden
losgelaten. Treedt de noodsituatie op buiten de landsgrenzen van Nederland
en is de tweewieler door een in het buitenland gevestigd derde bedrijf
hersteld, dan worden de kosten van deze buitenlandse derde vergoed tot
maximaal het prijspeil zoals dit in het bedrijf van de ondernemer geldt.
ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 17 - Betaling
1. Betalen moet contant of door middel van bijschrijving op de bankrekening
van ondernemer. Betaling moet gebeuren op het moment van het afleveren van
de tweewieler, onderdeel of accessoire of bij het opleveren van de
werkzaamheden.
2. Ondernemer en consument kunnen schriftelijk afspreken dat er niet direct
betaald hoeft te worden. Wordt geen exact betalingsmoment vastgesteld, dan
is de betalingstermijn één maand.
3. De consument moet het verschuldigde bedrag betalen vóór het
verstrijken van de betalingsdatum. Doet hij dat niet, dan stuurt de
ondernemer na die datum een kosteloze betalingsherinnering en geeft hij de
consument de gelegenheid om binnen veertien dagen na ontvangst van deze
betalingsherinnering het openstaande bedrag alsnog te betalen.
4. Als na het verstrijken van de betalingsherinnering nog steeds niet
betaald is, mag de ondernemer rente in rekening brengen vanaf het moment
van verzuim. Deze rente is gelijk aan de wettelijke rente.
5. Ook mogen incassokosten in rekening worden gebracht voor
buitengerechtelijke kosten. De hoogte van deze kosten is onderworpen aan
(wettelijke) grenzen. Daarvan kan in het voordeel van de consument worden
afgeweken.
Artikel 18 - Eigendomsvoorbehoud op een tweewieler
De aan de consument geleverde tweewieler blijft eigendom van de ondernemer
tot de consument alles wat hij op grond van de koopovereenkomst moest
betalen heeft betaald. Totdat de consument alles heeft betaald, moet hij
een verzekering afsluiten tegen geheel of gedeeltelijk verlies (casco
dekking tweewieler). Ook moet hij op zijn kosten het onderhoud op de
tweewieler laten uitvoeren. Consument dient de gemotoriseerde tweewieler
(incl. de high speed e-bike) minimaal WA te verzekeren. Consument is als
houder en berijder van de tweewieler aansprakelijk.
Artikel 19 - Op afstand/buiten verkoopruimte
Consument heeft rechten en plichten die volgen uit de bepalingen voor
overeenkomsten tussen handelaren en consumenten, zie boek 6 titel 5
afdeling 2b BW. Dit geldt alleen wanneer een overeenkomst/opdracht op
afstand en buiten verkoopruimtes is gesloten, in de zin van 6: 230g BW. De
wettelijke bepalingen gelden dan in aanvulling van en in afwijking op deze
algemene voorwaarden.
Artikel 20 - Afwijkingen
Afwijkingen, en daarmee worden ook aanvullingen of uitbreidingen van deze
algemene voorwaarden bedoeld, zijn uitsluitend geldig wanneer deze door
beide partijen schriftelijk zijn vastgelegd en wanneer de consument door
deze afwijkingen niet in een ongunstigere positie wordt gebracht dan hij of
zij zonder deze afwijkingen zou hebben. Afwijkingen van het BOVAG
Garantiebewijs en van de BOVAG-reparatie- en onderhoudsgarantie zijn
ongeldig.
Artikel 21 - Bemiddelingsregeling
1. Een consument die klachten heeft over de verkoop van een gebruikte
tweewieler of over de uitvoering van de BOVAG-reparatie- en
onderhoudsgarantie moet daarmee eerst naar de ondernemer gaan.
2. Als blijkt dat de consument niet tevreden is met het resultaat van de klachtafhandeling door de ondernemer geldt het volgende: de consument kan een geschil binnen zes weken na het ontstaan voorleggen aan BOVAG Bemiddeling. De bemiddelingspoging zal gaan volgens een reglement dat partijen vooraf hebben gekregen. Het adres van BOVAG Bemiddeling is: Postbus 1100, 3980 DC te Bunnik. Telnr. 030 65 95 395. Deze bemiddelingsregeling is op klachten over de verkoop van een gebruikte tweewieler van toepassing. De consument moet alleen aanspraak kunnen maken op BOVAG Garantie zoals bedoeld in artikel 15. De consument kan er natuurlijk ook voor kiezen de klacht aan de geschillencommissie voor te leggen. Als consument wel een beroep kan doen op een door de fabrikant of importeur op een nieuwe tweewieler, onderdelen of accessoires afgegeven garantie, is een beroep op BOVAG bemiddeling niet mogelijk.
Artikel 22 - Geschillenregeling
1. Als er een geschil is over de manier waarop de opdracht of de
overeenkomst tot stand is gekomen of is uitgevoerd, kan de consument of de
ondernemer het voorleggen aan de Geschillencommissie Tweewielers. Adres: De
Geschillencommissie, Postbus 90600, 2509 LP te Den Haag (bezoekadres
Borderwijklaan 46 2591 XR te Den Haag). Consument kan er op dat moment ook
voor kiezen om met zijn geschil naar de rechter te gaan.
2. Deze geschillenregeling geldt alleen bij geschillen tussen consumenten
en leden van BOVAG Fietsbedrijven/Gemotoriseerde Tweewielerbedrijven. Zij
geldt ook alleen bij:
a. de overeenkomst van koop en verkoop van een nieuwe tweewieler, onderdeel
of accessoire. Dit tenzij door de consument wordt geklaagd op basis van een
door de fabrikant of importeur van de tweewieler, onderdeel of accessoire
afgegeven garantie;
b. de overeenkomst van koop en verkoop van een gebruikte tweewieler waarbij
de consument niet uitdrukkelijk schriftelijk heeft verklaard af te zien van
BOVAG Garantie. De koopprijs van de gebruikte motorfiets mag hierbij niet
minder zijn dan 35% van de oorspronkelijke cataloguswaarde en moet minimaal
€3000,- zijn. De koopprijs van de gebruikte bromfiets, scooter en
snorfiets mag hierbij niet minder zijn dan de helft van de catalogusprijs
in het bouwjaar van de tweewieler. De koopprijs van de gebruikte fiets mag
hierbij niet minder bedragen dan €250,-;
c. de overeenkomst waarop de in artikel 16 van deze algemene voorwaarden
genoemde BOVAG-reparatie-en onderhoudsgarantie van toepassing is.
3. Het geschil moet binnen twaalf maanden na de datum waarop de consument
bij de ondernemer heeft geklaagd bij de Geschillencommissie Tweewielers
aanhangig worden gemaakt. Is deze keuze voor de geschillencommissie eenmaal
gemaakt, dan kan de consument vervolgens alleen nog naar de rechter toe,
nadat de geschillencommissie zich eventueel onbevoegd of niet ontvankelijk
verklaart, of om een door de geschillencommissie gemaakt bindend advies
tijdig door de rechter marginaal te laten toetsen. Het inschakelen kan
schriftelijk gebeuren, of in een andere door de Geschillencommissie
Tweewielers te bepalen vorm. Van een geschil is sprake nadat de
klachtafhandeling door de ondernemer en/of via de bemiddelingspoging van
BOVAG Bemiddeling niet succesvol is geweest.
4. De Geschillencommissie Tweewielers doet uitspraak in de vorm van een
bindend advies. Dit gebeurt volgens een reglement dat beide partijen bij
het geschil vooraf ter kennis wordt gebracht. Dit reglement maakt deel uit
van deze afspraken tussen consument en het BOVAG lid.
5. Voor de behandeling van het geschil door de Geschillencommissie
Tweewielers moet de consument een vergoeding betalen.
6. Een uitspraak van de Geschillencommissie Tweewielers kan niet meer door
een rechter aangetast worden als er meer dan twee maanden na de verzending
ervan zijn verstreken en er geen beroep op de gewone rechter is gedaan.
Artikel 23 - Nakomingsgarantie
BOVAG staat garant voor de nakoming van de bindende adviezen van de
geschillencommissie door de ondernemer die bij BOVAG is aangesloten. Dat is
echter niet het geval als de ondernemer besluit het bindend advies binnen
twee maanden ter toetsing aan de rechter voor te leggen en de rechter het
bindend advies onverbindend verklaart en tegen het vonnis niet meer
opgekomen kan worden. De garantstelling geldt tot €450,- en onder de
voorwaarde dat de consument zijn vordering op de ondernemer aan BOVAG
overdraagt. Bij bedragen groter dan €450,- zal BOVAG voor het
meerdere proberen de ondernemer via de rechter tot betaling te bewegen.
Lukt dat, dan wordt het geïncasseerde boven €450,- aan de
consument overgedragen. BOVAG verschaft geen nakomingsgarantie als er
sprake is van één van deze situaties, voordat de consument heeft
voldaan aan bepaalde formele innamevereisten (betaling klachtengeld,
retournering ingevuld en ondertekend vragenformulier en eventuele
depotstorting) die nodig zijn voor het in behandeling nemen van het
geschil. Het gaat om de situatie van faillissement, surseance van betaling
of bedrijfsbeëindiging van de ondernemer. Bepalend voor de laatste
situatie is de datum waarop de bedrijfsbeëindiging in het
Handelsregister is ingeschreven of een eerdere datum, waarvan BOVAG
aannemelijk kan maken dat de bedrijfsactiviteiten feitelijk zijn
beëindigd. BOVAG keert wel een bedrag tot maximaal €450,- per
geschil uit als het faillissement of de surseance is uitgesproken of de
ondernemer haar bedrijf heeft beëindigd nadat de consument heeft
voldaan aan de innamevereisten.
Artikel 24 - Verwerking persoonsgegevens
De persoonsgegevens van de consument die worden vermeld op de overeenkomst
of de opdracht worden door de ondernemer verwerkt overeenkomstig de
Algemene Verordening Gegevensbescherming. Aan de hand van deze verwerking
kan de ondernemer:
- de opdracht uitvoeren of de koopovereenkomst uitvoeren en zijn garantieverplichtingen jegens de consument nakomen;
- de consument optimale service verlenen;
- hem in geval van een gerechtvaardigd belang tijdig voorzien van productinformatie en hem gepersonaliseerde aanbiedingen doen. Tegen verwerkingen ten behoeve van direct mailing wordt het eventueel door de consument bij de ondernemer aan te tekenen verzet gehonoreerd.
Artikel 25 - Rechtskeuze
Op deze overeenkomst is Nederlands Recht van toepassing.