Zó werkt bakfietsonderhoud, van stuur tot achterlicht

1 March 2023 | Jacolien | 2181 keer bekeken

Zachte banden, speling op de handvatten of een loszittend zadel. Het zijn geen grote ongemakken tijdens het fietsen. Toch kunnen ze serieuze gevolgen hebben. Neem het voorbeeld van de lage bandenspanning. Fiets je hier te lang mee door, dan komen er scheurtjes in de band en gaan ze veel minder lang mee. Zonde. Plan daarom regelmatig een onderhoudsbeurt voor je elektrische bakfiets en voorkom onnodige reparaties. Wat de monteur precies doet bij bakfiets onderhoud, en waarom? Dat lees je hier.

De onderhoudsbeurt van je elektrische bakfiets in 18 stappen

Wil je bakfietsonderhoud aan huis, of bij een JUIZZ-filiaal? Jij kiest. Het advies van fietsspecialisten luidt: 3 tot 6 maanden na aankoop een eerste beurt en daarna jaarlijks een grote onderhoudsbeurt. Zo voorkom je onnodige slijtage aan je fiets. En bij veel nieuwe modellen heb je hierdoor recht op uitgebreide garantie. Dit zijn de stappen die een monteur doorloopt bij een servicebeurt van je elektrische bakfiets

1. Testrit maken

De monteur begint en eindigt de onderhoudsbeurt met een testrit. Het testen van je bakfiets heeft 2 voordelen: merkbare oneffenheden zoals loszittende onderdelen vallen gelijk op én de monteur heeft een mooi vergelijk bij de afsluitende testrit (zie stap 18).

2. Gegevens uitlezen 

Zijn de motor, het display en de accu op orde? Bij het uitlezen van de gegevens met een laptop, ziet de monteur gelijk of er storingen zijn. Is dit het geval, dan worden deze gericht verholpen. Bij het uitlezen van de gegevens zet de monteur gelijk in het systeem wanneer het tijd is voor een nieuwe beurt. Zo krijg je als eigenaar van de bakfiets vanzelf een melding op het display als je fiets een nieuwe check nodig heeft.  

uitlezen van gegevens bakfiets

3. Contactpunten schoonmaken met contactspray

Op een elektrische bakfiets zitten contactpunten waarmee de motor, accu en display contact maken. Als bij stap 2 een storing naar boven komt, kan vuil de oorzaak zijn. De contactpunten schoonmaken met contactspray is vaak de oplossing. Zo niet, dan lost de monteur de storing op een andere manier op. Wel zo fijn, want je wil onderweg de juiste ritdetails op je display zien en geen haperingen in de motor of accu voelen.

contactpunten schoonmaken met schoonmaakspray

4. Handvatten controleren

Loszittende handvatten, je kent het vast wel. In de loop van de tijd ontstaat dit vaak vanzelf. Logisch, want je hebt ze vast bij elke rit. Zit er speling op het handvat? Dan zorgt de monteur ervoor dat de handvatten weer goed vast zitten. 

handvatten controleren

5. Remdruk checken

Goede remmen zijn van levensbelang. De monteur kijkt daarom altijd of de remmen van je bakfiets goed werken en stelt deze juist af. De meeste elektrische bakfietsen zijn voorzien van hydraulische schijfremmen. Hiermee rem je met de druk van olie. Een prettige en veilige manier van remmen. Soms komt er een luchtbelletje in de olie, waardoor de remkracht vermindert. Bij stap 9 lees je meer over de remschijven.

remmen controleren

6. Alle boutjes en schroefjes nalopen

Van voor tot achter zitten er veel boutjes en schroefjes op een elektrische bakfiets. De monteur loopt ze allemaal na. Een aantal boutjes zijn voor het afstellen van onderdelen. Bijvoorbeeld het zadel. Omdat je hierop zit en tegelijkertijd beweegt, schuift het zadel doorgaans langzamerhand naar achteren. Vaak zonder dat je het doorhebt. Zit het zadel langdurig niet op de juiste plek? Dan loop je het risico dat het frame verbuigt. Door regelmatig onderhoud voorkom je dit. De juiste hoogte van het zadel wordt ingesteld als je de bakfiets weer komt halen, of aan het einde van de onderhoudsbeurt aan huis. 

7. Afstellen balhoofd en verlichting

Zit er speling op het balhoofd? Dan stuurt de bakfiets minder prettig. De monteur stelt het balhoofd van de bakfiets goed af en kijkt gelijk of zowel het voorlicht als het achterlicht goed werkt. 

afstellen balhoofd en verlichting

8. Speling van de accu checken

Een accu moet goed vastzitten, anders maakt deze geen - of matig - contact met de motor. Zit er te veel speling op de accu? Dan hapert de connectie. De monteur checkt en verhelpt dit zonodig. 

9. Ketting, versnellingsnaaf en remmen nakijken, smeren en afstellen

Bij de wielen van een elektrische bakfiets gebeurt veel. Hier zitten namelijk de remschijven, versnellingsnaaf en de belt drive of ketting (zie stap 11). De monteur loopt deze onderdelen een voor een na. Bij de versnellingsnaaf en de remschijven is het belangrijk dat beide onderdelen goed schoon blijven en soepel draaien. De remmen mogen niet aanlopen bijvoorbeeld. Draait of werkt een onderdeel niet zoals het hoort, dan lost de monteur dit op.

10. Versnellingen reinigen, smeren en afstellen

Elk merk en type bakfiets heeft zijn eigen versnellingssysteem. Bij veel fietsen zit de bediening aan het stuur en maakt deze via staalkabels contact met de versnelling, meestal gepositioneerd bij de trapas of achteras. Omdat je de versnellingen vaak intensief gebruikt op de fiets, rekken de kabels in de loop van de tijd steeds iets uit. Naast het reinigen en smeren is het tijdens de onderhoudsbeurt daarom belangrijk om de versnellingen precies op de goede spanning en positie te stellen.

Er komen steeds meer fietsen op de markt met elektronische versnellingen. Op deze fietsen zitten vaak geen staalkabels meer. Een stroomdraad neemt deze functie over. In deze situatie komt de laptop weer tevoorschijn (zie stap 2) voor de juiste instellingen en een software-update.

11. Ketting afstellen en smeren

Bij een mooie elektrische bakfiets verwacht je dat je soepel trapt. De ketting of belt drive (aandrijfriem) heeft hierbij een belangrijke rol. Heb je een bakfiets met ketting? Dan is het belangrijk dat er niet te veel en niet te weinig speling is, anders loopt de ketting eraf. De ketting dient daarnaast voldoende gesmeerd te zijn. Want stroef trappen is niet fijn. Is je bakfiets voorzien van een belt drive? Dan checkt de monteur de spanning, maar is smeren natuurlijk niet nodig.

ketting afstellen en smeren

12. Nalopen van de spaken

Onderaan elke spaak, bij de velg, zitten kleine boutjes. Bij een uitgebreide beurt loopt de monteur na of alle boutjes goed vastzitten. Door het draaien van het wiel kan de monteur gelijk ook goed zien of er scheve spaken in het wiel zitten. Zijn de spaken langere tijd niet op orde? Dan krijg je vanzelf een slag in je wiel. En dat wil je natuurlijk niet.

nalopen van de spaken

13. Check trappers

Doordat je druk zet op de trappers, komen deze regelmatig wat losser te zitten. Dit fietst niet lekker. De monteur zet ze waar nodig weer vast...

14. Nakijken stuurstang of kabelbesturing

Soepel sturen is een belangrijke factor in je fietsplezier. De monteur kijkt of de stuurstang goed in verbinding staat met het stuur en het wiel. En of deze beweging soepel loopt. Zo niet, dan is het een kwestie van goed afstellen.

15. Fietsstandaard afstellen

De standaard gebruik je elke keer als je de elektrische bakfiets parkeert. Het is dan ook geen verrassing dat dit intensief gebruikte onderdeel regelmatig onderhoud nodig heeft. Want als je te lang wacht, staat je bakfiets instabiel. En daarvoor is de elektrische bakfiets je veel te kostbaar. De standaard mag dus niet te los, maar zeker ook niet te vast zitten. De monteur stelt de standaard zo af, dat deze makkelijk opklapt en toch stevig zit.

fietsstandaard afstellen

16. Bandendruk meten

Onderweg krijgt elke fietsband continu met verschillende soorten druk te maken. Hierdoor wordt de bandenspanning van je bakfiets steeds lager. De monteur meet de bandendruk en pompt de banden op. Pomp zelf ook elke maand je banden even op (bij een bakfiets hou je gemiddeld genomen 3,5 bar bij de voorband of -banden en 4 bar bij de achterband aan). Want als je te lang met zachte banden fietst, krijg je scheurtjes en slijten ze veel sneller.

17. Poetsen

De onderhoudsbeurt van een elektrische bakfiets eindigt met een schoonmaakbeurt. Tijdens het poetsen loopt de monteur nog even alle onderdelen na. Dit is een extra check of alle belangrijke onderdelen weer op orde zijn. Bij een eerste beurt is de schoonmaak minder grondig dan bij een grote onderhoudsbeurt*. 

18. Testrit maken

Rijdt de bakfiets weer als een zonnetje? Net zoals bij het begin, test de monteur je bakfiets. Zo krijg je gegarandeerd een soepel rijdende bakfiets terug. En geniet je weer met een gerust hart van je fietsritten.

Is je elektrische bakfiets toe aan een onderhoudsbeurt?

Voor onderhoud van je bakfiets kan je terecht bij elk JUIZZ-filiaal. Als je wil, krijg je een leenfiets mee. JUIZZ komt ook aan huis voor bakfietsonderhoud. Bij je thuis doorloopt de monteur dezelfde stappen van de onderhoudsbeurt als in de werkplaats. Want al het nodige gereedschap gaat mee in de servicebus. Maak snel een afspraak.

Bekijk alle elektrische bakfietsenMeer e-bike blogs